2012-11-28

Ɛkomo de me

Ghanassa asuessani valmistin mun host-siskoni kanssa maanantaista torstaihin meille ruokaa. Tai siis mä ehkä enemmänki katoin sivusta, ku eihän nyt obruni osaa herranjestas kuoria sipulia tai pilkkoa tomaatteja.. Sain siis kunnian aina olla tulivastaava. Siinä sitten kädet hapoilla yritettiin pitää chalkkeja(eli hiiliä, mut niitä kutsuttii chalkeiks) kuumina. Ja kyllähän mulle loppua kohden annettiin luottamustehtäviä, kuten plantainin kuoriminen (ei muuten onnistu niinku banaanin kuoris) ja bankun valmistusta. (Ghanassa olleet tietää, että ihan kuka tahansa obruni ei sitä osaa/saa tehdä!!!!!!!!!)

Mulla ei valitettavasti oo kuvaa mun lemppari ruuasta, eli jollofricestä, mut oon tehny sitä täällä suomeski nii ens kerral voin ottaa kuvan siitä.

Mut muihin ruokiin,
Banku&fish,
todella todella todella hyvää. Todella monet vapaaehtoiset vihas bankua sen maun takia. Banku on tehty siis kassavasta ja maissista. Molemmat raastetaan ihan pieniksi ja sit keitetään. Namskelis!
IMG_5225-001

Riceball&groudnut soup
Niinkun voi varmaan arvata, riisiä keitettynä ja murskattuna. Pähkinäkeittoa kalalla. Mä en siis vuoteen koskenut mihinkään muuhun lihaan ku kalaan(enkä täällä suomessakaan koske enää lihaan), koska liha haisi niiiin pahalle. IMG_5572-001

Gari&avokado&pepper
Gari on kuivattua ja murskattua kassavaa. Syödään myös maidon ja sokerin kanssa. Tätä ruokaa syödään oikestaan vaan kerran vuodes, silloin kun on avokado aika. IMG_5583-001

Kokonte&groudnut soup&fish
Kassavasta tehty kokonte on myöskin hyvää, ehkä vähä limasta, mut hyvää. Mun host-sisko suostu tekee vaa groudnut souppia jos oli jotain muuta kun fufua ruokana. No onneks groudnut soup oli hyvää, vaik siihen kyl lopus jo vähän kyllästy.
IMG_5708-001

Roasted plantain&groudnuts
Plantain eli ruokabanaani kuoritaan ja eikun grilliin. Ja ennenkun kuvittelette et Ghanassa on grillejä, niin pilaan teidän mielikuvat, sillä hiilien päälle vaan paistumaan. Ja koittakaapa joskus laittaa groudnutseja baanaanin päälle, on muute hyvää! IMG_5110-001

Oilrice&pepper
Eli riisi keitettiin öljyssä ja chilit+sipuli murskattiin ja eikun syömään. Tietysti minä hienohelma obruni halusin syödän tämän ruuan lusikalla
IMG_5864-001
Fufu
Perus Ghanalainen ruoka, mutta siitä lisää myöhemmin. IMG_5908-001

Ja onhan niitä ruokia paljon paljon muitakin, tässä nyt vaan perus ruuat mitä me yleensä tehtiin ja mistä mulla on kuvia.
Mut yks ruoka, tai oikeastaan ainesosa oli sellanen mitä mä vihansin yli kaiken. Enkä tietty kuollaksenikaan saa nyt päähäni sen nimeä. Mut tota kuiteski silputtii ja laitettiin keittoihin, et keitoista tulee sellasin limasia räkäklönttejä! Paikalliset kyl tykkäs ja mua lähinnä oksetti ku näin mun naapureiden tätä syövän.
 IMG_6198-001 IMG_5343-001

Vaikka mun host-sisko aina kasas mulle jäätävät annokset ruokaa, onneks naapurit lapset oli jo ennen mun syömään alettua vieres odottamas et annan mun loput ruuat heille :)

2 kommenttia:

  1. Okra/okro, yak! Myös mun ainoa inhotus Ghanassa.

    VastaaPoista
  2. Ihanaa et joku muuki vihaa sitä yhtä paljon kun mä :D muut vapaaehtoset tykkäs ja kovaa, en voi käsittää...

    VastaaPoista