2012-10-12

Ma yensua Twi 3

 Ja näillänäkymin viimeinen kerta kun kirjotan Twin kielestä. Kuten ennemmin jo sanoin tästä tulee nyt tälläinen todella sekava postaus..

Ghanalaiset saattavat kysyä mitä tykkäät Ghanasta,
Wo pɛ Ghana? - Pidät Ghanasta (pidätkö Ghanasta?)

Me pɛ Ghana - Pidän Ghanasta

Yleensä he tämän jälkeen vielä jatkavat,
Wo boa- Valehtelet

Daabi, ampa! - Enpäs, se on totta!

Lapsia voi sanoa hulluiksi, mutta vanhempia ihmisiä ei koskaan, (lapsiakin vain jos tiedät, että he ottavat sen leikillään)
Wa bo dam - Olet hullu

Trotroissa kaikki matet (eli poika/mies joka pysäyttelee autoa kun ihmiset haluaa pois) ei aina ymmärrä englantia,
Mesi ha - Jään tässä pois

Jos haluat tietää onko joku väsynyt,
Wa bre? - Oletko väsynyt?

Me bre - Olen väsynyt
Mem bre - En ole väsynyt

Rakastaa ja pitää tarkoittaa samaa,
Me pɛ wo - Rakastan sinua (siksi älä käytä tätä usein, vain sellaiselle jota todella rakastat)

Vesisateella voi sanoa,
Nsio to - Sataa vettä

Koulussa lapsia käsketään usein olemaan hiljaa,
Meawano - Ole hiljaa

ja siihen lisätään yleensä vielä
Wate? - Kuuletko?
Watsia sɛ? - Ymmärrätkö?

Wate sanaa voisaan kyllä lisätä oikeastaan joka lauseen loppuun, 'Me ba, wate' = 'Olen tulossa, kuuletko'

Toinen sana mitä käytetään lauseiden lopussa on Wai (kuulostaa hieman why:ltä) ' Me ba wai' = Olen tulossa(korostetaan, että tulee).
Sitä siis käytetään myös kohteliaisuussanana, Me tɔ ankaa wai = Ostan appelsiinia, pliis.

Twin kirjoituskieli vaihtelee todella paljon, nämä mitä oon kirjottanut tänne joku toinen kirjottaisi varmasti ihan erilailla. Ääntäminen on aika samanlaista, mutta kirjoitus ei.

Ai niin ja jos/kun kysytään poikaystävästä, kannattaa sanoa,
Ma ware - Olen naimisissa

Ja kun he ihmettelevät, että miestä ei näy,
Me ɔkunu o ba - Aviomieheni on tulossa

Yleensäkkin Twi:n kielessä on helpompi opetellä suoraan lauseita kun sanaa kerrallaan. Tässä kielessä kun ei mitään kunnollista kielioppia ole ja joissain lauseissa on erilainen rakenne, kun periaatteesa normaailisti pitäisi olla :)

Joo, tais olla aika turhia postauksia, mut ainaki mä voin sit kerrata ku lähen taas Ghanaan!

Ps. Sain mun testituloskset, ja olin luultavimmin sairastunut Ghanassa mononukleoosiin, mikä mulla on vieläkin näin 7kk jälkeenkin.. Lääkäri ei kyllä siitä ollut huolissaan, vaan siitä kun en malarialääkkeitä syönyt koko vuotena! Että kun uudestaan lähden Ghanaan, on kuulemma lääkepakko, no katsotaan katsotaan :-D Nyt oon aika kielteisellä mielellä, ehkä mut siihen mennes saadaan käännnytettyä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti